10 greseli care le-am facut cand aveam doua magazine online (si cum le poti evita)

Guest author: Ciprian M.

Debutul meu in domeniul comertului electronic a fost una dintre cele mai bune experiente educationale din viata mea. Fiecare greseala care o vei face o sa te ajute sa devii mai bun in viitor, numai daca vei constientiza ce ai facut rau. Voi povesti despre cateva greseli care le-am facut  si vreu ca dumneavostra, cititorul sa nu le repetati.

Greseala #1- Graba cu socoteala

Daca intrebi un cunoscator care se pricepe la comert electronic care este ce mai importanta calitate pentru a incepe un business, raspunsul va fi invariabil matematica. Cand am inceput afacerea, am tratat-o ca pe un hobby, nu am dedicat prea mult timp pentru ea. Rezultatul era ca aveam clienti, doar ca vindem produsele la un pret mic si nu reuseam sa fabric mai multe produse cu banii primiti.

Matematica afacerilor este chiar simpla. Daca vrei sa vezi cat de profitabila este afacerea ta este foloseste urmatoarea formula : PROFIT=CERERI*(VENITURI-CHELTUIELI). Mai pe scurt: sa presupunem ca sunt 20.000 de oameni care cumpara produsul tau. Sa zicem ca poti fabrica produsul pentru jumatate dintre clienti, inseamna ca ai 10.000 de clientii potentiali. Daca convertiti in medie între 1-2%. Asta ar putea fi 100-200 de vanzari si daca produsul tau este sa zicem 420 de lei și aveti o marja de profit neta de 30%, profitul dumneavoastra va fi intre 12.800 – 25.600 de lei.

Bineinteles acestea sunt numai niste date exemplificative. Dar daca faci socotelile o sa iti iasa la fel. Mie mi-a luat 2 magazine ca sa invat matematica afaceriilor.

Greseala #2- Negasind o nisa pe piata

Ambele magazine pe care le-am avut erau bazate pe model de „dropshipping”, asta inseama ca eram eu contra o mie de oameni care incercau sa vinda acelasi produs ca mine. Daca puteam sa schimb ceva asupra produsului ca sa fie diferit intr-un sens bun, puteam sa vand produsul mult mai eficient. Daca nu, eram numai inca o afacere care facea acelasi lucru, si sa nu mentionez ca trebuie sa concurez contra magazine ca Kaufland si Carrefour.
Cu primul magazin am inceput pur si simplu, fara sa stiu ce trebuie sa fac, crezand ca va fi ok. Dar nu prea a fost cazul companiile mari aveau produsele care le aveam si eu dar cu rewiew-uri pozitive si cu like-uri pe social media. Da, primul meu magazin a fost un dezastru comercial. Cu al doilea magazin a fost mult mai bine, deoarece am inceput sa vind produsul cand nu erau prea multe pe internet, asa ca am avut sanse mai mari. Am studiat, am incercat, si rezultatul? Rezultatul era ca: erau cam 15.000 clienti organici pe luna. Am reusit acesta lucru prin a oferi informatii despre produs intr-o forma facila si usor de inteles pentru clienti.
Daca si dumneavoastra vreti sa faceti acesta lucru trebuie sa fiti pe faza, nu numai cand produsul nu este pe internet ci si cand nu este atat de multa informatie despre produsul respectiv. Atunci puteti incepe un magazin si va puteti astepta la rezulatate pozitive :)

Greseala #3- Vanzand produse de slaba calitate

Primul meu magazin vindea pungi ecologice, dar nu se vindeu atat de bine. Asa ca am inceput sa introduc mai multe produse ecologice de la furnizorul meu. Aveam produse mai multe insa fara nici o relatie intre ele doar ca erau toate ecologice. Asta nu afecta afacera, doar ca facea ca produsul sa nu fie atat de atragator pentru unii clienti.
Aceasata greseala a reprezentat mai mult o eroare de „branding” decat una financiara.

Greseala #4- Fara un plan de continut

Aceasta a fost o alta greseala care am facut-o la primul meu magazin, n-am depus atat de mult efort in planul meu de continut,  acesta fapt a incetinit traficul. Am corectat aceasta greseala la al doilea magazin, acuma planurile de continut erau o necesetitate.

E greu sa scrii continut pentru o nisa plictisoare
Nu, serios cat de mult poti sa scrii despre pungi ecologice? Cheia este sa scrii continut nu dupa calitatile produsului, ci dupa parerea clientiilor. Continuand exemplul de pungi ecologice, cine ar putea sa foloseasca pungi ecologice? Cineva care are grija de natura? O persoana care face yoga si mananca sanatos? Toate acestea sunt doar banuieli. Daca te gandesti ce fel de audienta ai vrea sa ai, poti sa incepi sa vinzi produse care clientilor le-ar placea. Si poti face un plan cu ce le place si ce nu.
Chiar daca scrii vreo 50-100 de pagini despre produs, nu o sa conteze deoarece trebuie sa ai ceva in comun cu clientul ca sa poata face diferrenta.

Greseala #5- Mostrele Gratis

Unele companii dau mostre gratis clientiilor lor, aceste mostre demonstreaza ca iti pasa de clientii tai. Eu cum aveam produsele ecologice aveam o opurtunitatea fix in fata mea si am luat-o! Din pacate am exagerat cu mostrele gratis si mi-am distrus proiectul, am facut numai o vanzare din 300. Mostrele sunt o piesa importanta a afacerii, unele afaceri nu prea pot oferi mostre gratis deoarece vor fi greu de produs. Diferite afaceri in care mostrele ar fi o idee buna ar fi: mostre de mancare, produse de ingrijirea pielii etc. De exemplu companiile de haine nu ar putea oferi mostre gratis deoarece ar fi costisitor si greu de distribuit.
Din aceasta experienta am invatat ca mostrele sunt bune numai pentru branding-ul afacerii tale.

Greseala #6- Intri in competitie fara un plan

Trecand de la mostrele gratis, am incercat sa incep o colaborare cu un blogger ca sa imi cresc afacerea cu pungile ecologice, un prilej pentru o reputautie mai buna si pe internet. De data asta am fost pregatit, eram pregatit financiar, valoarea acestei colaborari era doar de 200 de lei. Rezultatul? Aproape am reusit sa imi triplez urmaritorii pe social media, colaborarea a fost un mare suces.
Sau nu a fost? De data asta, aproape am facut greseala  #4, neavand un plan de continut. Faza interesanta cu social media este ca trebuie sa te conectezi cu urmaritorii tai, posteaza in fiecare zi tine-i la curent cu ce se intampla cu si despre produsele tale. Vorbeste cu ei. Ajuta-i.
La urmatoarea colaborare fii sigur ca ai un plan inainte.

Greseala #7- Ocuparea timpului cu sarcini inutile

In economie exista termenul „cost de oportunitate”. Ce inseamna? Cand vrei sa alegi o oportunitate exista riscul ca sa nu iei alte oportunitati, de exemplu ai luat o oportunitate, si ziua urmatoare apare o oportunitate noua si mai buna si nu poti lua acea oportunitate, astefel vei avea prea multe de facut. Daca te folosesti numai de resursele tale, exista sanse mari sa lucrezi singur. Creezi magazine online, „cureti magazinul”, scrii toate descrierile produselor, incarci toate produsele, etc. Toata aceasta treba facuta de o singura persoana. Problema este ca lucrezi singur si nu mai ai timp pentru nimic, timpul acesta poate fi folosit pentru: timp impreuna cu familia, proiecte sau idei noi ori construind relatii noi de afaceri.

Sarcinile pentru necalificati sunt de doua forme: necesare si inutile
Sarcinile necesare trebuiesc facute cat mai automate. Procesul acesta va costa in plus dar te va salva de dureri de cap. In plus poti gasi oameni care fac sarcinile acestea cu placere si pentru un pret rezonabil. Sarcinile inutile ar trebui sa ajunga intr-un loc sigur, intr-un folder de exemplu. Eu cand zic sarcini inutile ma refer la schimbarea culorii logo-ului sau mutarea unei poze cu cativa pixeli. Toate acestea numai tu probabil le-ai observat. Aceste lucruri vor aparea interesante in conversatii dar nu conteaza. Dac vei primi feedback-uri de la clienti zicand ce nu le place, alea sunt aspectele care iti fac afacerea populara.

Greseala #8-In cautarea clientului perfect

Aceasta greseala am invatat-o de la primul meu magazin. Dar am facut aceiasi greseala si la al doilea magazin. Cele doua trasaturi de mare calitate sunt: un produs excelent pentru vanzare si cunoastera clientilor tai. Partea dificila este ca nu stii niciodata in ce ordine vin. Majoritatea persoanelor te indeamna sa te uiti la numere si la analize cand faci o nisa (este absolut necesar) dar un lucru care care nu il aud des este sa faci un profil al clientiilor. Chiar daca nisa ta are destule produse, toate acestea nu vor te ajuta daca nu cunosti clientii tai. Asa am patit cu al doilea magazin.

Greseala #9-Fara planuri de marketing

Cand faci un site de comert electronic si stiind ce clienti ai vrea sa ai, inceperea afacerii tale ar trebui sa fie destul de usoara. Din pacate cum eu nu stiam nimic din toate astea, afacerea mea era mai mult un plan indecis. Intr-o zi faceam ceva in a doua faceam altceva. Nu era ok. Fiecare magazin de comert electronic trebuie sa aiba un plan bine structurat care sa acopera fiecare aspect. Unele canale vor fi mai eficiente decat altele. Unele afaceri folosesc campanii PPC (pay-per-click). Orice plan ai avea, sa il incepi cand ai timp, oportunitati noi vor aparea, daca planul tau este bine structurat afacerea ta va merge bine.

Greseala #10-Vorbele dulci ale companiilor PPC

Cand afacerea ta creste este posibil sa te confrunti cu probleme financiare. Am patit acest lucru de nenumarate ori. Asa ca am decis sa caut solutia pe internet. O companie de publicitate mi-a starnit curiozitatea, oferta lor era destul de scumpa dar nu conta. Daca nu alegeam in acel moment acea companie site-ul meu ar fi primit o lovitura destul de mare.  Asa ca am decis sa ii contactez. Ei m-au convins ca pot sa imi intorc afacerea cu capul in jos si sa am totul atutomat. Am acepatat.
Niciodata n-am facut o greseala atata de mare! Am fost blocat intr-un contract de 6 luni care m-a costat foarte multi bani. Va rog sa notati ca acesta nu este un atac asupra companiilor de acest tip. A fost greseala mea ca sa le acept oferta. Pun pariu ca ei isi fac treaba cum trebuie.
Companiile de tip PPC (pay-per-click) fac urmatorul lucru: te taxeaza cu o suma de bani pentru ca site-ul tau sa apara pe primele rezultate in Google, in spatiul alocat reclameleor platite.
Pe scurt companiile acestea iti iau o suma de bani dar te ajuta sa primesti mai multi vizitatori care sunt potentiali clienti.

Ce recomand incepatorilor?

Cu toate greselile enumerate mai sus te-ai putea intreba „daca sunt pe calea buna”. Nimeni nu poate prezice viitorul, numai tu poti. Am facut lista asta pentru a ajuta oameni care care sunt la inceput cu afacerea lor:

  • Recapituleaza-ti intotdeauna nisa
  • Cunoaste clientii tai
  • Gaseste o nisa in piata
  • Sa ai intotdeauna un plan de marketing
  • Gandeste-te intotdeauna ce faci
  • Foloseste un design modern pentru site-ul tau

Si ultimul lcuru:

  • Persevereaza!

 

 

 

 

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.